Het plegen van fraude komt gelukkig bijna niet voor. Toch is het beter om dit te voorkomen dan te genezen, aangezien het vervelende gevolgen met zich mee kan brengen. Daarom houden veel organisaties zich bezig met een fraudebeleid om hun organisatie zo goed mogelijk te beschermen. Maar waar moet je nu precies rekening mee houden en hoe kun je fraude zoveel mogelijk voorkomen? Wij vertellen je er graag meer over!

Handboek

Om iedereen op de hoogte te stellen van het fraudebeleid, raden we je aan om dit op te nemen in het handboek van de organisatie. Maak iedereen bewust van het feit dat jullie er mee bezig zijn en dat er regels zijn die gehandhaafd moeten worden. Zo maak je het al veel minder makkelijk én kunnen medewerkers zelf ook de kans op fraude zoveel mogelijk verkleinen met zijn allen.

Onderzoek

Heb je het idee alsof er fraude wordt gepleegd maar weet je het niet zeker of waar het vandaan komt? Dan kun je integriteitsschending laten onderzoeken. Hierbij wordt alles nauwkeurig onderzocht en wordt er gekeken naar de oorzaak van de fraude en de mogelijke betrokkenen. Hierbij kan het zo zijn dat bestanden worden opgevraagd, camerabeelden en eventueel interviews met medewerkers. Als de oorzaak van de fraude eenmaal duidelijk is, kan er gekeken worden naar het voorkomen en oplossen van de zaak.

Toezicht

Verder is het goed om ten alle tijden toezicht te hebben binnen de organisatie. Of dit nu is door middel van camera’s door het gebouw of iemand die rondloopt en controleert. Dit is misschien voor kleine organisaties niet zo relevant, maar bij grote organisaties zie je dit best veel en bij winkels. Dit is tevens ook voor de veiligheid van de werknemers. Bij het onderzoeken van fraude maakt dit het wel een stuk makkelijker.