Als er iets is wat we hebben geleerd het afgelopen jaar, is het om je immuunsysteem gezond te houden. Het zorgt ervoor dat je minder gevoelig bent voor ziekten en virussen en je kunt veel meer uit iedere dag halen. Wat is er dan allemaal goed voor je immuunsysteem? Dit is natuurlijk voeding, maar ook voldoende beweging en innerlijke rust. We kijken met je mee.

Eet iedere dag voldoende, verschillende vitamines

Lees je goed in over vitamines die goed voor je zijn en die je iedere dag mag innemen. Te veel van een soort vitamine is namelijk ook niet goed, maar variatie in vitamines weer wel. Denk hierbij aan vitamine A, B, C, D, zink en ijzer. Ook als je geen vlees, vis en/of zuivel eet kun je deze vitamines binnen krijgen. Voor sommige vitamines heb je supplementen nodig die ook prima zijn.

Beweeg iedere dag!

Dagelijks voldoende bewegen kan je weerstand een goede boost geven. Dit betekent niet dat je iedere dag per se een training moet volgen. Je kunt de ene dag een zware training inplannen en de dag daarna kun je kiezen voor een lange wandeling.

Help! Ik ben al ziek

Het is natuurlijk ook belangrijk om je immuunsysteem gezond te houden wanneer je al ziek bent. Je kunt ook dan al een hoop doen om snel weer beter te worden. Zelfs wanneer bepaalde kwaaltjes langer aanhouden dan gehoopt:

  • Eet voldoende vitamines zoals soepen. Je kunt zelf in de soep toevoegen wat je wilt om het ook lekker te maken.
  • Corona gehad? Een geurtraining kopen kan helpen om je geur en smaak weer terug te krijgen. Het zet je immuunsysteem weer aan het werk.
  • Houd je omgeving zo schoon mogelijk: nies in een zakdoekje en gooi deze meteen weg. Dit voorkomt verspreiding van dit soort virussen.