We hebben allemaal wel eens periodes waarin we niet goed in ons vel zitten. Dat is heel normaal, maar kan wel vervelend zijn. Als je in zo’n situatie zit, wil je niets liever dan er zo snel mogelijk weer uit komen. Toch kan het lastig zijn om rust en ontspanning te vinden in je drukke leven. Er is een aantal manieren om het je wat gemakkelijker te maken, of die jou kunnen helpen om je weer wat beter te laten voelen. In dit blog bespreken we een aantal opties.
 

Yoga

Wist je dat yoga veel meer is dan alleen oefeningen? Yoga is een methode waarmee je gezondheid, kracht en geluk kunt ervaren. Zo zou yoga je kunnen helpen om je zintuigen en gedachten tot rust te brengen. Vaak gaan de oefeningen samen met andere methodes, zoals meditatie, ademhalingsoefeningen en concentratieoefeningen. Een goede ademhaling kan vervolgens weer tot meer ontspanning leiden en ervoor zorgen dat je beter slaapt. Daarnaast kan yoga ook helpen om je bloeddruk omlaag te krijgen. Erg handig, want door stress kan je bloeddruk flink omhoog gaan, en dat is niet gezond.
 

Over problemen praten

Het is misschien een cliché, maar het is wel waar: praten over je problemen kan enorm opluchten. Hoewel het eenvoudig klinkt, kan het voor veel mensen erg lastig zijn. Vind jij het lastig om moeilijke onderwerpen met vrienden of familie te bespreken? Overweeg dan eens om met een vreemde te praten. Een optie is bijvoorbeeld om contact op te nemen met helderzienden. Dit kan een mogelijkheid zijn wanneer jouw (mentale) problemen te maken hebben met onzekerheid over de toekomst of een overleden dierbare. Goed om te weten is dat helderzienden ook per chat of telefoon bereikbaar zijn.
 

Maak een dagplanning

Ieder mens is gebaad bij structuur. Ga jij vaak over je eigen grenzen heen? Of vind je het lastig om overzicht te behouden? Zorg er dan voor dat je een planning voor jezelf maakt met dingen die je moet doen, en houd jezelf daaraan. Je kunt hier ’s ochtends mee beginnen. Schrijf het op (ja, héél ouderwets) en streep een taak door als je hem voltooid hebt. Wanneer je iets opschrijft, zorgt dat voor meer rust in je hoofd. Noteer niet alleen je taken voor die dag, maar spreek ook een vast tijdstip af waarop je gaat eten, bewegen en slapen.
 

Beperk je socialemediagebruik

Sociale media hebben ons veel goeds gebracht, maar het is soms ook een beetje teveel van het goede. Naast de leuke kattenfilmpjes die je er kunt vinden, wordt er ook veel negativiteit op verspreid. Soms is het goed om daar even afstand van te nemen. Probeer sowieso om ’s avonds je telefoon te laten liggen. Het zal vast niet de eerste keer zijn dat je dit hoort, maar het blauwe licht uit je telefoon zorgt ervoor dat je hersenen actief blijven. Daardoor duurt het dus langer voordat je in slaap valt. Zet je telefoon daarom uiterlijk 30 minuten voordat je gaat slapen uit.