leder bedrijf krijgt ermee te maken: branding. Het is een manier om de organisatie naar buiten te brengen en kenbaar te maken bij de doelgroep. Hoewel veel mensen denken te weten wat branding precies inhoudt, is de betekenis van branding veel veranderd over de jaren. Zo zijn er inmiddels zo veel onderdelen bij gekomen, dat we ons goed kunnen voorstellen dat je niet helemaal weet hoe je branding moet inzetten voor jouw organisatie. Daarom vertellen wij je alles over branding in dit artikel!

Wat is branding?

De definitie van branding is door de jaren heel flink veranderd. Vroeger verstond men onder branding vooral een uitdrukking om aan te geven dat iets eigendom is. Of het nu voor de melkboer was of een kledingboutique. Tegenwoordig gebruiken we branding nog steeds om aan te tonen dat het gaat om een bepaald merk, alleen zijn er iets meer waarden bij gekomen. Zo kan branding de logo’s, huisstijlen, het adverteren of de marketing omvatten, maar er komt zoveel meer bij kijken dan dat. Branding is namelijk het overbrengen van het DNA van het merk naar de doelgroep. Hierdoor gaat het merk als het ware leven in het hoofd van de klant en zullen zij aan het merk denken als ze een product of dienst nodig hebben uit deze branche.

Branding verbeteren

Maar hoe kun je je branding nu zo effectief mogelijk inzetten? Ten eerste is het belangrijk dat je als merk een duidelijke identiteit hebt die je naar buiten kan dragen. Dit wil zeggen dat je een sterke missie en visie hebt en dat je deze doorvoert in een huisstijl. In alle uitingen van het bedrijf moet deze huisstijl terugkomen. De waarden van je merk moet je vervolgens zo consistent mogelijk door communiceren naar de doelgroep. Op een gegeven moment zullen zij je merk gaan herkennen en onderscheiden van de concurrentie.